Äiti ja iskä

Äiti ja iskä kävivät kylässä. He olivat täällä sunnuntaista keskiviikkoon, jonka jälkeen suuntasivat minilomalle Rivaan. Vaikka minun piti opiskella samaaan aikaan, kerkesimme näkeään hyvin paljon. Voisin melkein väittää, että he eivät täysin päässeet tutustumaan Trenton autenttiseen olemukseen, koska kiertelimme enempi kauoungin ympärillä.

DSC_1821Äiti ja iskä saapuivat sunnuntaina. Tuo sunnuntai oli täällä isänpäivä. Kun aamulla lähdin kauoungille, en meinannut edes tunnistaa kauoungia samaksi. Kaupunki oli täynnä ihmisiä ja sinne oli ilmeistynyt suuret markkinat. Välillä jopa eteenpäin pääseminen oli hankalaa, koska väkeä oli niin paljon.

Kun äiti ja iskä saapuivat, olin heitä heidän hotelilla vastassa. He olivat valinneet hieman syrjäiäsemmän hotllin vuoren rinteeltä. Hotellilta oli kauniit näköalat. Emme jääneet kuitenkaan hirveästi ihailemaan vaan suuntasimme keskustaan kahville. Keskustaan käveli hotellilta noin puolisen tuntia.

Keskustassa liikkuminen oli kuitenkin hyvin hankalaa  väen paljoudesta johtuen. Viiden minuutin matkaan meni toistakymmentä minuuttia. Kahvilat olivat myös kojujen peitossa. Kivat ulkopöydät olivat postettu, jotta myyjille jäisi enemmän tilaa. Löysimme kuitenkin kahvilan, jossa nautimme kahvit. Katselimme hieman markkinoita ja ostimme minulle pari yrttiä ja iskälle vyön.

Pikkuhiljaa alkoi tulemaan nälkä ja suuntasimme syömään. Olin kysellyt kaikilta paikkoja, mihin kannattaa mennä syömään, mutta olin unohtanut tämän listan asunnolleni. Pädyimme pizzeria ristorantee, jonka nimeö en muista. Meistä kukaan ei kuitenkaan syönyt pitsaa vaan valitsimme pääasiassa pastaa.

Maanantaina minulla oli aamu- ja iltaluentoja, joten sovimme näkevämme niiden välissä. Äitillä ja iskällä oli myös 24-vuotis hääpäivä tuolloin. Paljon onnea siitä vielä. Äiti ja iskä halusivat lähteä katsomaan suomalaisille tuntematonta lunta.

Suuntasimme siis vuoren rinnettä ylöspäin heidän vuokraamallaan autolla. Tiet menevät ylöspäin pientä siksakkia. On hurjaa nähdä, miten paljon italialaiset ikaisevat kulmissa ja kuinka lujaa he ajavat. Löysimme lunta Monde Bondonen laskettelurinteiltä. Olin varautunut kylmään ilmaan, mutta huipulla oli yllättävän lämmintä.

ea5ad61f-515b-499d-9b4d-ecf5411d1c76Päätimme mennä takaisin eri reittiä. Tämä reitti kiersi hieman enemmän ja matkalla oli erilaiset maisemat. Äiti ja iskä halusivat myös ostaa mukaansa paikallisia viinejä. Löysimme pienen kylän, jossa oli melkein enemmän viinipanimoita kuin asuintaloja. Äiti maisteli viinejä hieman ja jotain sieltä myö lähti mukaan.

Saavuimme takaisin Trentoon ja minä suuntasin iltaluennolleni. Kaverini olivat nähneet snapchatistäni kuvia lumesta ja he kyselivät, että kävimekö laskettelemassa. Jouduin vastaamaan kieltävästi. Luennollani tarkistin ravintoloiden aukiolioaikoja ja kävi ilmi, että suunnittelemani ravintola oli maanantaisin suljettu. Jouduimme tyytymään siis kaupungin parhaaseen pizeriaan.

Äiti ja iskä olivat luentojeni aikana siirtyneet aperitivoille. Tapasimme siinä ja suntasimme pizzeriian. Pizzeria oli täynnä, mutta he antoivat meille vuoronumeron ja pyysivät odottelemaan puolisen tuntia. Saimme lopulta pöydän ravintolan nurkasta ja söimme päivän kolmannet pitsat.

Tiistaina suuntasimme Bolzanoon. Kävin kaupungissa jo aiemmin. Tuosta visiitistä voi lukea täältä. Äiti halusi nähdä Özin. Suuntasimme siis ensimmäisenä sinne. Vaikka kertaalleen olin jo käynyt siellä, niin silti jäämies vakuutti edelleen. Nyt jaksoin lukea tarkemmin tietoja, mitä hänestä on kerätty. Kolmas kerta puolen vuoden sisään saattaisi olla jo liikaa, joten tämä taisi olla viimeinen viisiitti tuolla.

Äitillä ja iskällä ei ollut oikeastaan muuta mielenkiintoa tätä söpöä saksalaisitalialaista kaupunkia kohtaan. Kävimme parissa vaatekaupassa, jotka olivat matkanvarrella ja suuntasimme kaupungin laidalla olevalla kaapelikärrylle.

DSC_1912Kaapelikärry on maailman ensimmäinen ihmiskuljetukseen tarkoitettu reitti. Se on kuitnekin uudistettu, joten tuntui ihan turvalliselta matkustaa sillä. Ilma oli kuitenkin hyvin sumuinen, joten näkymät hieman yli tuhannen metrin korkeudesta eivät olleet kummoiset.

Äiti oli bongannnut tutun nimen liikennemerkeistä. Brenner ja Brennero toistuvat jatkuvasti. Pieni kauounki Italian ja Itävallan rajalla. Päätimme lähteä katsomaan sen oulet-ostoskeskusta. Matkaa oli suunnilleen saman verran eteenpäin kuin olimme matkustaneet Bolzanoon. Vaikkei tuntunut siltä, matkustimme jatkuvasti hieman ylämäkeen.
Pääsimme pienen autossa pilkkimisen jälkeen perille. Myöhästyimme hieman lounasajasta, mutta saimme vielä hieman vatsantäytettä. Shoppailimme pari tuntia. Äiti ja iskä eivät tainneet löytää mitään, mutta minä poistuin parin uuden vaatekappaleen kanssa.

Takaisinpäin matka tuntui pieneltä ikuisuudelta. Pysähdyimme tankkaamaan. Italian tylisesti edes huoltoasemalla ei käynyt kortti. Meillä ei tietenkään ollut pientä käteistä mukana, joten tuime hieman ylimääräistä tätä huoltoasema yhtiötä. Toivottavasti he sijoittavat rahat toimivaan korttikoneeseen.

Suuntaisimme kaikkien kavereideni suosittelmaan ravintolaan illalliselle. Gluteenittomille ystävävilleni tiedoksi, ensimmäinen paikka, josta saa gluteenitonta ruokaa on nyt löydetty. Ruoka oli mainiota. Suuntaisimme ruuan jälkeen vielä pienille iltadrinkeille. Kun iskä kävi maksamassa drinkit, tarjoilija ei puhunut yhtään engalntia. Hän sanoi “Sei e sessanta”. Iskä oli antanut kaksikymppisen ja toivonut, että riittää.

Päivät olivat yllättävän pitkiä, kun oli taas kokojan touhuamassa jotain. Keskiviikkona silmäpussit alkoivat taas jo ikävästi paistamaan. Keskiviikkona äitin ja iskän oli suunta lähteä myös eteenpäin jatkaamaan lomaansa. Tapasimme vielä nopeasti asunnollani, vaihdoimme tavarat ja sanoimme heipat. Tämän jälkeen he suuntasivat jatkamaan lomaansa Riva del Gardalle.