Treviso, Venetsia & Belluno

Kun äiti ja iskä olivat lähteneet, minulla oli aikaa taas keskittyä opiskeluun. Koska aika menee hurjaa vahtia, viikonloput täytyy käyttää tehokaasti. Kaverini kaveri oli tulossa käymään ja halusimme näyttä hänelle vähän italiaa. Teimme pienen viikonloppumatkan Trevisoon, Venetsiaan ja Bellunoon.

Keskiviikon ulkona käymisen ja äidin ja iskän vieralun jälkeen torstaina olin niin väsynyt, että viikonloppumatkalle lähtö tuntui huonoimmalta idealta ikinä. Olimme sopineet torstaiksi myös, että suunnittelemme ja varaamme pääsiäismatkallemme majoitukset. Näiden tyyppien kanssa mikän ei vain ole niin helppoa, joten eipä saatu sitäkään hoidettua kuntoon.

Lähdimme Violetan kanssa kahdestaan iltapäivällä matkaan. Garrettilla oli luento, jonka jälkeen hän tuli ja Violetan ystävä tulisi myös iltaisella, kun kerkiää. Junaa joutui vaihtamaan kahteen kertaan ja matka tuntui pieneltä ikuisuudelta. Väsymystä oli myös liikkeessä, saatoin jopa torkkua hetken.

Päästyämme perille kiertelimme hiukan kaupunkia ja kävimme kaupassa ostamassa illallistarpeet. Treviso on todella söpö pieni kaupunki. Ei siellä paljoa nähtävää ollut, mutta pienen kaupungin tyttönä pidän pienistä pakoista. Niissä on ihan oma tunnelma.

Iltasella pojat vihdoin sapuivat. Menimme heitä vastaan juna-asemalle, kokkasimme ja menimme nukkumaan. Aamun huono fiilis oli tipotiessään ja olin enemmän kuin tyytyväinen valintaani lähteä mukaan.

DSC_1925Lähdimme perjantaiaamuna aamusta heti Venetsiaan. Päätimme ottaa rennosti ja kierellä ja katsell arauhassa paikkoja ilman mitään kiirettä. Ennen kuin pääsimme edes keskustaan asti istumme jo ensimmäisillä kahveilla. Itselläni oli hiukan hoppu liikkua, koska edellisellä kerralla en kerinnyt nähdä lähes mitään ja nyt halusin nähdä kaiken.

DSC_1918Venetsia on ihana, la città molto bella. Kiireeni alkoi väistymään kun huomasin, ettei tällä kertaa liikkeellä ollut niin paljoa turisteja kuin edellisellä kerralla. Katselimme rauhassa paikkoja ja muistin mietintäni siitä, että tulostaisin historiallisia faktoja paikoista, missä vierailemme. En tietenkään ollut muistanut tätä, mutta ehkä ensi kerralla sitten.

DSC_2013 (2)Kun näimme jotain mielenkiintoista kaukana suuntasimme sitä kohti. Jos matkanvarrelle tuli pysähtymisen arvoinen paikka, pysähdyimme ja kävimme katsomassa pääseekö sisään ilmaiseksi. Istuimme välillä hetken veden äärellä ja jatkoimme katselemista.

Astuimme sisään kirkkoon, jossa järjestettiin iltaisella konsertti. Kaverini päättivät, että he menevät sinne, jos junia sen jälkeen kulkee vielä takaisin. Näin varasimme illan viimeiseen junaan liput. Mietin itse kauan, että menenkö konserttin vaiko en. Lopulta päätin jättää välistä.

DSC_2153 (2)Illan hämärtyessä olimme kerinneet katsoa kaikki pakolliset kohteet ja istuskelimme Grand Kanaalilla ja katselimme ohikulkevia condooleja. Ilta oli kaunis ja lämmin. Saatoin kaverini konserttipaikkaan ja kuljeksin hetken yksinäni Venetsian kaduilla. Laskin itselleni paljon aikaa juna-aseman löytämiseen. Olisin mieluusti halunnut löytää sinne ilman google mapsia, mutta välillä jouduin turvautumaan siihen.

Kävin ostamassa vielä eväsmansikat junamatkalle. Matka taittui todella nopeasti takaisinpäin. Tuntui lähes, että kun pääsimme istumaan, että olisimme olleet välittömästi perillä.

DSC_2173Lauantaina meidän oli tarkoitus vaihtaa kohdettamme. Kävimme nopeasti aamupäivästä kurkkaamassa vielä Trevison keskustan ja haistelemassa Venetolaista ilmaa. Junia tuli taas vaihdettua muutama matkalla Bellunoon. Viimeisestä junasta maisemat  olivat todella upeat. Tuli jo lähes kotoisa olo, kun oli taas vuoria ympärillä.

DSC_2205.JPGBellunoon päästyämme kiertelimme hieman keskusta-aluetta ja kävimme kaupassa. Keskustassa oli ilmeisesti menossa jonkinainen juoksutapahtuma. Siellä oli muutama erilainen koju, joita katselimme. Saavuimme siestan aikaan paikalle, joten muut paikat eivät olleet auki. Päätimme lähteä keskustan ulkopuolle ruokakauppaan ja sen jälkeen miettiä, missä airbnb-asuntomme sijaitsee.

Kerkesin katselemaan jo ennen ruokakauppaa, mihin meidän täytyisi lähteä. Totesin jo silloin, että matkaan täytyy varautua. Olimme varanneet airbnbmme tunnin kävelymatkan päästä keskustasta. Bussilla aikaa olisi säästynyt 10 minuuttia. Olin siis valmis kävelemään. Aurinko oli paahtava ja olin varautunut pitkään kävelymatkan jo kaupassa. Muut eivät olleet yhtä mieluistaan kävelystä, joten he keksivät soittaa airbnb-hostille ja kysyä häneltä, josko hän voisi käydä noutamassa meidät. Olin hieman tätä vastaan, mutta eipä yksi kolmea vastaan ole hirveän hyvä suhde ollut.

Autolla matkaan piti mennä kymmenestä viiteentoista minuuttiin. Fiilis oli kuitenkin, että meni enemmän. Totesimme, ettemme olisi ikinä löytäneet perille omin nokkinemme. Lopulta saavuimme pienen farmin pihaan. Pihatien varressa oli heppoja ja pari ratsastajaa. Auto jätti meidät suoraan asuntomme eteen ja hosti sanoi, että tässä on teidän asunto. Asunto oli todella söpö jo ulkoapäin. Sisällä meitä odotti kaksi kerrosta. Alakerrassa oli olohuone, tupakeittiö ja vessa. Yläkerrasta löytyi kolme makuuhuonetta ja toinen vessa. Varasimme yksitellen omat huoneemme. Koska meitä oli neljä ja huoneita oli vain kolme (kussakin kuitenkin vähintään kaksi sänkyä), yhdelle ei riittänyt huonetta. Lupauduin lopulta jakamaan oman huoneeni.

Lähdimme pienelle kävelylle farmille. Farmilla oli myös possuja, pässejä, kanoja ja lehmiä. Tykkäsin paljon paikasta. Paikka oli sellainen, missä voisi viettää pari yötä vain rentoutuen ja syöden hyvin ilman mitään kiireitä. Saada ajatukset vähäksi aikaa pois normaalista arjesta.

Farmilla oli pieni ravintola. Garrett oli lukenut ennakkoon, että he tarjoilevat siellä pääasiassa omia tuottamuksiaan. Päätimme mennä illalliselle sinne. Kävelimme sisään ja kysyimme tarviiko olla varaus. He kysyivät, että majoitummeko siellä. Majoittujille oli varattu pöytä ennakkoon. Ravintolassa ei ollut ruokalistoja. Oli yllättävän mukava, ettei tarvinnut valita, mitä söi. Ruoka oli mainiota ja koko ateria maksoi vain 15€ per henkilö.

DSC_2346Sunnuntaina kävimme farmin lähistöllä kävelemässä. Menimme hieman kauemmaksi tällä kertaa. Alue oli rauhallista ja siellä oli vastaavia majapaikkoja useampia. Palasimme huonestollemme ja saimme myös kyydin takaisin keskustaan. Enää oli jäljellä muutaman tunnin junamatka takasin Trentoon.