Easterbreak 1/3: Napoli

photo6046327059933931502Pääsiäisloman suunnitelmissa oli viettää ensin kolme päivää Napolissa, Kolme Roomassa ja viimeiset kolme Barissa. Alueiden lähiseudut on laskettu mukaan päiviin. Jaan loman kaupungeittain aloittaen Napolista. Napoli ei valloittanut sydäntäni, mutta sen lähiseudut hurmasivat.

Lähdimme tiistaina viimeisellä junalla Trevisoon, josta lensimme torstaiaamuna Napoliin. Kävimme Trevison keskustassa syömässä ja päätimme kävellä lentoasemalle. Olihan meillä runsaasti aikaa. Olimme suunnitelleet yöpyvämme lentokentällä.

Päästyämme lentokentälle huomasimme, ettei se ollutkaan auki yön yli. Emme tienneet pitäisikö tilanteessa itkeä vai nauraa. Ihmettelimme hetken ja googlailimme olisiko lähistöllä jotain yöpaikkoja. Mitään ei löytynyt. Lopulta leiriydyimme läheisenkahvilan muovipöydille ja -tuoleille. Osa nukkui yön aikana hieman, osa hieman vähemmän.

17886938_1607473245946688_748444715_oAamulla, kun lentokenttä aukesi, olimme ensimmäiset sisällä. Lentoa odotellessa lähes kaikki nukahtivat. Lentokentällä tuuletus oli kovalla, joten lämpimäksi asti siellä ei ihan päässyt. Lentokoneessa istuimme kaikki hieman eri paikoissa. Kaikki taisimme nukahtaa ennen lentokoneen liikahdustakaan. Parhaimmilla unenlahjoilla siunatut ihmiset heräsivät vasta lentokoneen koskettaessa maata.

Napolin lentokentältä otimme bussin keskustaan. Bussipysäkki oli merkitty erikoisesti, mutta löysimme sen lopulta. Aurinko paistoi ja ilma oli lämmin, jten vihdoin alkoi tuntua, että luutkin alkaa lämpenemään. Bussi oli aivan täynnä ja unettoman yön jälkeen olotila ei ollut kaikista loistavin. Keskustaan pästyämme eräillä henkilöillä matkaseurueestamme oli pieniä erimielisyykiksiä, mstä seuraavat liput tulisi ostaa. Lopulta saimme ostettua liput ja jatkoimme matkaamme airbnb-huoneistollemme.

Jätimme tavarat huoneistolle ja pidimme pienen mietintähetken, mihin suuntaaamme. Kaikki olimme nälkäisiä, joten suunta oli keskusta ja ruuan etsintä. Napoli tuntuu aluksi pieneltä kaaokselta. Kadut ovat kapeita ja talot korkeita. Pienillä kaduilla ajeli mopoja ja autoja. Aluksi tuntui, ettei lähes uskaltanut liikkua mihinkään, ettei katoa tai jää jonkin alle. Hetken päästä kuitenkin tilanne oli jo aivan toinen.

Löysimme myös pienen pizzerian, josta tilasimme pitsat. Hinnalla ei ollut tätä paikkaa pilattu ja pitsatkin olivat erityiset herkulliset. Pitsojen nauttimisen jälkeen jatkoimme katujen kulkua. Pysähdyimme kahville, jonka jälkeen suuntasimme meren äärelle. Mereltä kaupunkiin ja kaupungilta näköalatasanteelle. Nukuin näköalatasateen penkillä pienet päikkärit. Kauniit maisemat päiväunille oli kyllä. Päivä oli ollut pitkä, jotenka päätimme lähteä asunnolle kaupan kautta. Kokkailimme, söimme ja menimme nukkumaan.

Torstaina oli tarkoitus mennä Vesuviukselle. Luotimme kaikki, että eräs matkaseurueestamme hoitaa reitin etsinnän, kuten hän oli sanonut. Tiedossa piti siis olla edullisin vaihtoehto Vesuviukselle. Kun saavuimme bussin lähtöpaikkaa, hinta tuntui kuitenkin turan kalliilta. Totesimme, ettei täytyisi koskaan luottaa kehenkään muuhun vaan tarkistaa kaikki itse.

Vaihdoimme suunnitelmaa lennosta. Osa lähti kalliille Vesuviusmatkalle, kun me muut menimme tutustumaan Vesiviuksen tuohoamaan Pompeiin-kylään. Pompeii oli vaikuttava. Pompeissa oli liikkeellä koululaisryhmiä, joten kysyimme neuvoa eräältä opettajalta, mihin kannattaisi mennä. Hän sanoi, että yksin Pompeiisiin täytyisi käyttää vähintään kolme päivää. Meillä oli aikaa vain kolmisen tuntia, joten katsoimme merkittävimmät paikat.

Kaksi matkaseurueestamme oli muualla, kun kiertelimme Pompeiita. Toisen täytyi lähteä samana iltana lentokentälle ja toiselta on puhelimesta aina akku loppu. Meidän airbnb-asuntoon oli vain yhdet avaimet. Avainten vaihto tuotti pieniä haasteita. Myös tämän yhden akuttoman veijarin löytäminen tuotti suurta pään vaivaa. Saimme lopulta kaiken hoidettua muutaman tunnin jännityselementtejen ja hermojen menetyksien jälkeen. Iltaan mennessä yksinäisetkin löysivät sinne, minne heidän oli tarkoituksin mennä.

DSC_3358Perjantaina vuorossa oli Vesuvius. Lähdimme sinne pienellä porukalla, koska osa oli käynyt siellä jo aiemmin. Vesuviukselle mennessätulee helposti huijatuksi, koska sinne menee paljon erilaisia busseja. Toiset pyytävät ylihintaa. Olimme katsoneet netistä tällä kertaa edullisimman vaihtoehdon, mutta paikan päällä sitä ei tuntunut löytyvän mistään. Lopulta hyppäsimme bussiin ja tunsimme ehkä vähän huijauksen makua. Lopulta kun kuski rahasti meidät, olimme päätyneet oikeaan halvimpaan vaihtoehtoon.

Vesuvius oli ensimmäinen vierailuni tulivuorelle tai vulkaaniselle alueelle ylipääntänsä. Oli jännä nähdä edellisen päivän tuhojen syy. Kuuntelimme myös salaisesti muutaman lauseen opastetusta turistikierroksesta. Vesuviuksen liikkeitä pystytään nykyisin hyvin ennustamaan, mutta koska se viimisen purkauksen jälkeen romahti, seuraavasta on tulossa iso purkaus.

DSC_3552Vesuviukselta saavuttuamme kiertelimme hieman Napolin keskustaa ja odottelimme, että muut saapuisivat sinne myös. Suunnitelmana oli mennä yhdessä syömään, mutta lopulta nälkä kasvoi niin suureksi, että menimme keskenämme.

Lauantaiaamuna oli vuorossa kaupungin vaihto eli aikainen herätys.