Easterbreak 3/3: Bari

Rooman jälkeen viimeinen kohde oli Bari ja sen läheiset kaupungit. Sää oli ollut Napolissa ja Roomassa helteinen. Olin pakannut uimapuvun viimeistä kodetta vatren mukaan, mutta ikäväksemme jouduimme toteamaan sään olevan kelvoton uimiseen. Rannikkokaupungin tapaan tuuli oli kova ja asteet olivat pääsääntöisesti kymmenen alapuolella.

18083618_1617790998248246_211095028_oLähdimme ennen auringon nousua Roomasta taksilla lentokentälle. Lentokenttäkooma oli aikamoinen perillä. Lentomatka meni taasnukkuessa. Tällä kertaa heräsin itsekkin vasta, kun lentokone koski maata. Perillä meillä oli paljon aikaa ja halusimme valita halvimman vaihtoehdon kaupunkiin. Vaikka tietää, millä kulkuvälineellä täytyy mennä, lähtöpaikan ja lippujen ostaminen on hankalaa. Löysimme lopulta oikean bussi, joka maksoi vain yhden euron.

Perille päästyämme kävelimme rannalla ja katselimme hieman kaupunkia. Tuuli oli voimakas, mutta sää alkoi hieman jo lämpenemään. Anna-Sophian ystävän vanhemmat asuvat Barissa ja hän oli viettämässä siellä pääsiäislomaa, joten jätimme tavaramme hänen vanhempien luokse ja otimme paikallisen matkaoppaan mukaamme.

Suuntasimme lounaalle. Barin erikoisuus on foccacia. Tätä herkkua saa toki muualtakin italaiasta, mutta parhaat kuullemma Barista. Pakko myöntää foccacia, mitä söimme, oli parasta foccaciaa, mitä olen eläissäni syönyt. Katselimme kaupunkia ja pysähdyime ostamaan seuraavaa paikallista herkkua. Tarallit ovat vähän kuin leipätikkuja, mutta maukkaampia ja ympyrän muotoisia. Viimeinen herkku turistikierroksellamme oli panzerotto. Samanlaista fiilistä tuli tästä kuin Napoliliasesta pizza fritasta tai calzonesta. Lopuksi kävelimme rantaa pitkin ja kävimme hakemassa laukkumme.

Tämä viimeinen kohde oli aiheuttanut ennen reissua eniten päänvaivaa. Reissun suunnitelvat tahot väittivät asioiden olevan täysin kunnossa, mutta edes vielä Roomassa meillä ei ollut esimmäiselle yölle majotusta hankittuna. Tilanne alkoi vähän suomalaisia neitejä pelottamaan, joten varasimme itsellemme hostelliyön. Loput kolme lopulta päätyivät airbnb-huoneeseen. Päädyimme lopulta eri kaupunkeihin, mutta tässä vaiheessa reissua pieni välimatka teki ehkä ihan hyvää.

18015966_1403408189682515_720801382_oMinä ja Anniina jäimme Barille, kun muut lähtivät kohti Monopolia. Kävimme kirjautumassa hostelille. Lepäilimme vähän ja lähdimme ostamaan hieman iltapalaa. Iltapalaksi valikoitui sama foccacia, mitä söimme aimmin päivällä. Söimme sen hostellimme terasilla ja jatkoimme lepäilyä. Reissu oli ollut rankka ja päätimme mennä ajoissa nukkumaan.

18009037_1617792524914760_1492882031_nAamusella mekin suuntasimme kohti Monopolia. Ilma oli kurjempi kuin edellisenä päivänä. Vähän satoi ja lämpötila oli alle kymmenen asteen. Päästyämme Monopoliin muut olivat viellä aamiasella, joten jouduimme odottamaan liian monta hetkeä juna-asemalla heidän suunnitelmiaan. Lopulta päädyimme heidän airbnb-huoneeseensa. Mietimme yhdessä, ettei ole kiva tehdä päiväreissua minnekkään, koska sää oli niin kurja.

Lopulta päädyimme siirtymään uuteen airbnb-asuntoomme. Asunto oli mieleton. Kolmikerroksinen pieni asunto. Jokaisessa kerroksessa oli yksi pinei huone ja neljäs kerros oli terassi. Asunto oli käytännössä oveton. Ainut miinus oli, ettei puhelimet toimineet sisällä, vaan niitä täytyi käyttää ulkona.

DSC_4211Tavararoiden jätön jälkeen lähdimme seikkailemaan Monopolissa. Kaupunki valloitti sydämeni, rauhallinen, kaunis ja pieni kaupunki lähellä merta. Sää oli aivan karmea ja yritimme etisiä ravintolaa, mutta kaikki oli kiinni. Lopulta löysimme pienen leipomon, josta ostimme foccaciaa.

Lähdimme rantaan seikkaileimaan. Rannasta oli pieniä niemiä, joita seurasimme. Tuuli oli kova ja aallot välillä hieman liian korkeat. Oli hauskaa, mutta tuntui lopulta hyvältä päästä rannasta pois hieman tuulen suojaan. Kamerani sai suolavettä linssiin ja Anniinan kengät kastuivat.

18015768_1617795201581159_1362830366_oTuuli yltyi iltaa kohden, joten kävimme nopeasti kaupassa. Airbnb-asuntome lämmitys toi pieniä haasteita, mutta lopulta saimme sen toimimaan. Pelailimme korttia ja söimme. Pieni juhannusfiilis iski. Istuimme kylmässä mökissä pelaillen korttia, kun kaikki olivat ajatelleet sään olevan lämmin. Lähes siis kuin Suomen juhannus.

18052239_1617794911581188_1427417522_oLämmitys tuotti pieniä ongelmia iltasella, kun kävimme suihkussa. Sähköt menivät muutamaan otteeseen. Mietimme, että ehkä lämmitys ja kuumavesikattila eivät sovellu samaan aikaan käytettäväksi. Tai ehkä se oli hiustenkuivaaja. Jouduimme lopulta luopumaan lämmityksestä. Välillä internetin puutekin ajoi ihmiset outoihin tilanteisiin.

Aamusella lähdimme taikaisiin Bariin. Nukuimme viimeisesn yön samassa hostelissa. Tai Anna-Sophia lensi jo illalla takaisin ja Ondrej oli varautunut lämpimämpään säähän ja jättänyt varaamatta viimeisen yön majoitteen. Anna-Sophia halusi nähdä viimeisenä päivänään eri juttuja, joten hän ei ollut enää mukanamme. Päätimme lähteä Aerobelloon. Junamatka kesti 1,5h sijasta lähemmäksi kolme tuntia.

img_7204Alberobellossa on mielenkiintoisia asumuksia. Tunnettu paikka söpöistä pienistä taloistaan. En tiedä, onko vastaavia muualla. Mitään muuta siellä ei sitten ollutkaan. Söimme vaihteen vuoksi lounaaksi foccaciaa ja suuntasimme takaisin Bariin.

photo5767061942681315611Iltasella kävimme katselemassa vielä vähän Baria ja saatoimme eksyä pariin otteeseen. Paras foccaciapaikka oli suljettu, joten jouduimme tyytymään kakkosvaihtoehtoon. Sekin oli maittavaa ja herkullista. Söimme sen hostelilla ja yritimme epätoivoisesti olla sosiaalisia, mutta väsymys oli suuri.

photo5767061942681315612Perjantaiaamuna hersimme ajoissa, koska ohjelmassa oli kotimatka. Olimme päätyneet raha puutteessaan buukkaamaan bussin. Pelkäsimme, että bussi olisi täynnä. Huokasimme helpotuksesta, kun saimme kaikki itselemme kaksi penkkiä tilaa. Vaihdoimme Bolognassa bussia. Seuraava bussi oli kevyet 45min myöhässä. Lopulta, kun 16h matkustamisen jälkeen pääsimme takaisin kotiin, fiilis oli helpottunut.