Evento Nazionale

Kerta viikkoon tavoite kärsi, kun tentit alkoivat lähestyä. Tenteihin lukemisen ohessa on kuitenkin keritty kokea ja nähdä paljon. Tällä kertaa palaan pari viikonloppua taaksepäin. Lähdimme pienellä porukalla Evento Nazionaleen, joka keräsi Erasmus-opiskelijoita ympäri Italiaa Calambriaan. Kyseessä oli vuoden päättävä erasmus-tapahtuma.

WhatsApp Image 2017-05-25 at 01.30.30Lähdin matkaan pikaisesti italian tenttini jälkeen. Lentomme lähti Bolognasta ja muutamat muut olivat käyneet päiväseltään katsomassa kaupunkia. Matkustimme Anna-Sophian kanssa junalla kahdestaan ja tapasimme muut lentokentällä. Matkasuunnitelmaan kuului jälleen yö lentokentällä. Kävimme ostoksilla lentokentän ruokakaupassa, vaihdoimme kuulumisen ja kääriydyimme nukkumaan.

Lensimme Lametsiaan, josta parin tunnin päästä olisi kuljetus lopulliseen kohteeseemme. Päätimme lähteä käymään kaupassa. Pojat näyttivät tietä ja reitti ei luonnollisesti ollut kaikista turvallisin valinta. Kävellimme hieman liian isojen teiden viertä ja menimme liittymistä, jotka eivät mielestäni kuuluneet kävelijöille.

Parin tunnin bussimatkan päästä olimme vihdoin kohteessa. Harmiksemme meidän vastaavanhenkilö oli tulossa eri kuljetuksella kuin lähes kaikki muut. Odottelimme pari tuntia ulkona. Vettä alkoi satamaan ja ruoka-aika lähestyi ja meinasi mennä ohi. Päätimme käydä kiltisti kysymässä josko voitaisiin tehdä pieni poikkeus ja pääsisimme syömään. Onnistuimme tässä.

photo5909272935531653467Kysessäähän oli kolmen päivän matka, johon sisältyi kuudet bileet. Ruuan jälkeen piakkoin alkoi lähialtaaltamme kuulua musiikkia. Ilma oli suht kylmä, mutta emme välittännet tästä vaan suuntasimme myös altaalle. Alueella oli kolme erillistä kylää ja luulimme, että jokaisessa olisi ollut omat bileet, mutta myöhemmin kuulimme, että nämä olivat ainoat.

Bileiden jälkeen suuntana oli suihku, ruoka, pieni lepohetki ja seuraavat bileet. Kaikki bileet sisälsivät jonkin teeman. Teemalla ei oikeastaan ollut väliä, koska hyvin harvat noudattivat teemoja. Illalla vuorossa oli eläinteema. Meidän vastaavehenkilö oli panostanut kunnolla ja hällä oli kana-asu.

WhatsApp Image 2017-05-25 at 22.50.36

Bileiden lisäksi matkaan sai valitessaan ottaa muutaman retken. Olimme Anniinan kanssa päättäneet, että otamme kaiken reissusta irti ja ilmottuduimme molemmille retkille. Muut olivat valinneet vain toisen retkistä. Luulimme, että toisenpäivän retki olisi ollut se, johon kaikki olivat ilmottautuneet. Heräsimme kaikki hieman eri aikoihin suhteellisen ajoissa ja lähdimme odottamaan aamiaisen kautta retken alkua.

photo5909272935531653472Lopulta tunnin odotuksen jälkeen selvisi, että kyseinen retki olikin se, missä oli vähemmän ilmottautuneita. Muut lähtivät rannalle ja me jäimme bussiin. Bussi saapui pienen museon pihaan ja taas odoteltiin. Lopulta pääsimme sisään, katselimme museon läpi ja jatkoime odottelua. Seuraava kohde oli jonkinlaiset anttiikkiset jäännökset. Saimme oppaan, joka ei lunnollisesti puhunut englantia. Hän piti puolen tunnin historiakertauksen ja lähdimme katselemaan näitä jäänteitä. Opas oli äärettömän huono ja hidas, mys niiden mielestä, jotka puhuivat italiaa. Meinaisimme myöhästyä lounaalta, mutta onneksi kerkesimme siihen.

Lounaan jälkeen suuntasime läheiselle nurmikentälle, jossa oli sen päivän päiväbileet. Ilma oli kylmä, vain noin 25 astetta, joten oli mukavampi, kun ei ollut lisää kylmiä elementtejä mukana. Edellisenä päivänä hieman satoi välillä. Onneksi sade oli vihdoin poissa.

Päivällinen oli ehkä hirvein, minkä olen kokenut. Meillä oli tulloin jälkimmäiset ruokaluvuorot, joten suurin osa ihmisistä oli aika kovassa humalassa. Meidät aitettiin istumaan lasitettuun tilaan, joka oli turhan pieni. Siellä lensi ruokaa ja hmiset huusivat ja pöydät olivat liian lähellä toisiaan. Vaihdoin pöytää toiselle puolelle, jossa istuivat edellisen illan uudet tuttaavuudet. He asuivat naapurimökissämme. Lopulta joku oli oksentanut viereiseen pöytään ja loppu pöytäkin siirtyi toiselle puolelle.

Iltasella aloittelimme mökkinaapureidemme kanssa. Ei mitään erityista illan pippaloissa siis.

Lauantaina koitti seuraava päiväretki. Suuntaisime läheiseen kylään. Kuvittelimme, että saisimme kierellä keskenämme kylässä tietyn aikaa. Kuvitelmat eivät toteutuneet. Menimme katsomaan kylän linnaa. Tällä kertaa turistioppaamme oli hyvä ja puhui jopa englantia. Kierros oli kuitenkin hieman turhan pitkä ja väsymys alkoi valtaamaan mielen ja kehon loppua kohti.

Viimeisen päivän päiväbileet olivat parhaat. Teemana oli värit ja vaahto. Yhdistelmä oli hieman outo, mutta menetteli. Ennen kuin saavuimme siellä oli ilmeiseti jaettu pieniä väripusseja, joita ilmiset olivat heitelleet ilmaan ja värjänneet toisiaan. Vaahtokoneet olivat myös paikalla. Ne eivät olleet päällä koko ajan, mutta silloin tällöin. Yhdessä vaiheessa vaahtoa oli meidän kohdalla niin paljon, että meinasimme tukehtua, koska emme saaneet happea. Silmiin menevä saippua myös sattuu aivan törkeästi.

photo5909272935531653470Kyseessä oli seuraavaksi ruokaa ja illan bailut. Viimeisen illan kunniaksi bailasin auringon nousuun asti. Oli aika kuollut fiilis, kun käppäilin kaikessa kirkkaudessa aamulla nukkumaan.

Sunnuntai olikin jo lähtöpäivä. Lähdimme muutamassa eri porukassa riippuen siitä, mitkä lennot olimme varanneet. Olin päättänyt meneväni aamiaselle, joten nukuin vajaa kolme tuntia ja kävin sanomassa heipat ensimmäisille lähteville. Aamiasen jälkeen oli suunitelmani mennä takaisin nukkumaan, mutta päivä oli kaunis ja uima-altaat tyhjilllään. Kävin vaihtamassa vaatteet ja suuntaisin altaalle.

photo5909272935531653471

Pikkuhiljaa loput alkoivat myös heräilemään ja he ilmeistyivät myös altaalle. Oli super ihanaa käydä uimassa ja olla vaan. Bussimme lähti kahdelta ja yhden aikaan aloimme miettämään, ettei meidän vastaavasta henkilöstä ollut kuulunut mitään. Hän oli edelleen nukkumassa ja herätimme hänet. Lähtö saapui lopulta hyvin pikaisesti.

Lentomatka takaisin meni nukkuessa. Saimme kyydin lentokentältä juna-asemalla, jotta kerkeäisimme junaamme. Nukuin junamatkatkin aika tehokkaasti. Trentoon saapuessa sää oli melkein kuin sauna. Olime tottuuneet kymempään ja tuuliseen ilmaan, joten todellisuus oli hieman kammottava.

Viikonloppu oli välillä hieman kummallinen, hauska, outo ja mielenpainuva. Ehkä siitä tietää miniressujen olleen onnistuneita, kun kotimatkalla silmät ei pysy enää auki.