Cinque Terre

DSC_4814Olimme suunnitelleet lähtöä Cinque Terreen lähes vaihdon alusta lähtien. Olimme jo eräänä iltana melkein sopinaat ajan, jonka käyttäisimme matkan varaukseen. Muuta kuitenkin tuli päälle. Lopulta varasin oman matkani ja päätin, että lähden, vaikka yksin. Lopulta muutama kaveri varasi myös matkansa.

Cinque Terre tarkoittaa viittä maata. Kysinen alue oli aikanaan hyvin eristysestä muulta maailmalta, koska luonto on siellä erittäin vaikea kulkuista. Meri on ollut pääasiallinen kulkuväylä, kun ei myrskyä. Lopulta sinne rakennettiin juna. Ja turistit löysiät tiensä sosiaalisen median aikakaudella.

DSC_4868 (2)Kyseinen matka osui tenttikauden väliin. Olin päättänyt opiskella iltaisin, joten oli ihan hyvä, että oma hstellini oli täynnä ja kaverit majoittuivat muualla. Matkustime ensin Genovaan ja sieltä nappasimme junan Manarolaan. Ensimmäisen yön olimme samassa hostellissa.  Oli kiva iltasella käydä katsomassa värikkäitä taloja ja syödä yhdessä. Seuraavat illat asuimme myös eri kaupungeissa.

Keskiviikko aamuna kävimme heittämässä kavereideni tavarat viereiseen kaupunkiin ja otimme sieltä junan alueen toiseen laitaan. Olimme päättäneet kävellä parit kaupunkien välit. Aloitimme matkamme suosituimmalta reitiltä, joka on Monterosson ja Vernazzan väli. Päätimme mennä kuitenkin vastakkaiseen suuntaan, jotta tulisimme muita turisteja vastaan välttääksemme jonossa kulkemisen. Monterossossa on myös Cinque Terren paras ranta, jossa oli mukava pulahtaa kävelymatkan jälkeen.

Kyseinen reitti oli todellakin hyvin täynnä. Kesäkuun alku on ehdottomasti viimeinen aika, kun kyseiselle aluuelle kannattaa mennä keväällä käymään. Auringon paahde teki kävelystä hyvin paljon rankempaa ja niitä turistejakin alkoi olemaan jo aika tavalla. Monterosson ranta oli hyvin turistinen. Aallokko oli suurta ja olimme kuin pienet lapset kiljuen aallokossa.

DSC_5089Päätimme uimisen jälkeen kävellä vielä yhden matkan. Otimme junan takasin Vernazzaan ja suuntasimme sieltä Gornigliaan. Tämä matka oli hieman pidempi kuin edellinen ja todella paljon vähemmän ihmisiä näkyi reitillä.

Katselimme hieman kaupunkia ja päätimme lähteä kohti juna-asemaa. Corniglia on viidestä kaupungista korkeimmalla mrenpinnasta. Juna-asemalle mentäessä tai tultaessa täytyy kävellä aikamoinen määrä portaita. Portaaat tuntivat erittäin tylsiltä. Vaikka kaupunkien välisillä reiteillä on myös hyvin paljon portaita ja mäkiä, maisevat vaihtelevat ja välillä on hieman haasteita kävellä niitä. Nämä portaat taas olivat pelkästään saman toistoa.

Iltasella opiskelin ahkerasti, söin ja menin aikaisin nukkumaan.

DSC_5131Torstaina olimme päättäneet viettää välipäivän kipuamisesta ja suuntasimme La Speziaan. Kaupunki oli kaunis. Istuimme satamassa toista tuntia ja nautimme olostamme. Shoppailimme hiukan ja lähdimme takaisin. Istuimme hetken ranalla ihmetellen turistien nousuja veneisiin ja veneistä pois. Ilta sujui lopulta samalla tavoin kuin edellinenkin.

Viimeinen kokonainen päivämme lähti liikkeelle luonnon porrastreenistä Riomaggioresta Manarolaan. Meitä oli varoteltu, että ensin on pelkkää nousua ja sen jälkeen ehkä 10m tasaista, jonka jälkeen pelkkää laskua. Matka ei ole pitkä, eikä reitissä mene kuin alle tunti, mutta rankkahan se oli. Aiemmin rantaa pitkin on päässyt kävelemään 10minuutissa, mutta maanvyryjen jälkeen reitti on romahtanut ja tämä on junan lisäksi ainoa, millä kaupunkien välit pystyy taivaltamaan.

Emme jääneet kovin kauaksi aikaa istumaan Manarolaan vaan suuntasimme eteenpäin kohti Cornigliaa. Tuo reitti tuntui kaikista pisimmältä ja varamasti olikin. Kävimme jossain kuudenessa kylässä matkan varrella. Reitti oli kaikista monipuolisin ja kaunein. Välillä ei tosin tiennyt, missä meni tai onko enää edes oikealla reitillä, mutta vaihtoehtoja ei ollut kovin montaa. Oli jatkettava eteenpäin. Välillä reitti oli todella kapeaa ja montaa sivuaskelta ei olisi voinut ottaa.

Corniglista suuntasimme takaisin omiin kaupunkeihin. Päätin käydä kalliolla uimassa ja nauttimassa merituulesta. Uiminen oli oikein mukavaa ja virkistävää. Viimeisen illan kunniaksi aloitin opiskelun hieman aiemmin ja menin katsomaan auringonlaskua rantaan.

Päätimme viettää viimeisen päivän Genovassa. Lähdimme aamuselta liikkeeseen. Genova oli hyvin kaunis. Siellä olisi hyvin voinut viettää muutaman päivän enemmänkin. Tavaroita oli kuitenkin jonkin verran, joten emme paljoa kerinneet kiertelemään. Tykkäsin kuitenkin myös paljon kaupungista.

Bussimme lähti kolmen aikoihin liikkeelle ja olimme ennen yhdeksää takasin Trentossa. Trentoon palatessa merituulen vaikutuksen puute korostui taas. Oli fiilis, että olisi palannut saunaan.